Mikael Rosén – The Rain Man of swimming – The FLAWD podcast (#027)

/, Swimming, SwimRun/Mikael Rosén – The Rain Man of swimming – The FLAWD podcast (#027)

Mikael Rosén – The Rain Man of swimming – The FLAWD podcast (#027)

I avsnitt #027:
Mikael Rosen är förbundskapten i OS-grenen “öppet vatten”. Vi lär oss vad sporten öppet vatten innebär. Mikeals resa inom simningen från att vara den enda i sin klass som inte kunde simma till 19 sm guld i simning, vinnare av vansbro simmet 3 gånger,  till förbundskapten och nu också författare av boken: Öppet vatten: Simningens historia, vetenskap och träning. Mikael kallas The Rain Man of swimming och vi får lära oss mycket fakta om simning, men också en hel del praktiska tips till hur vi kan bli bättre simmare i framförallt öppet vatten. Djupdykande avnitt i simningens värld. Lyssna nu!!!


Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher

Vem?

 The Rain man of swimming, förbundskapten i öppet vatten, vunnit Vansbro simmet i öppet vatten, 19 sm guld i simning, innan 2013 enda svensken som simmat på under 4min på 400 meter i en 50 m bassäng. Mikael är idag 42 år gammal och har njursten..

Vi diskuterar

  • Mikael va den enda i hans klass som inte kunde simma, Mikael fick simma med Daisy Lindros sommaren 82
  • Vilka 3 hemska saker hände 1986? (Palme, Challenger och Tjernobyl) samt att fagersta hallen brann ner.
  • Mikael började simgymnasium 1993 i norrbotten?
  • Mikael flyttade sen till Sundsvall – där fanns det en tränare med pondus
  • Mikael berättar hur han resonerar kring att vara stolt över prestationer
  • VI får höra om OS-grenen “öppet vatten” som är 10km simning, kallas för Marathon Swimming. Öppet vatten hålls på 5, 10 och 25 km. Sedan 2008 finns 10 km simning i öppet vatten med på OS-programmet.
  • Hur länge har Sporten “öppet vatten” funnits? 1896
  • Mikael berättar om Vansbrosimningen som han vunnit 3 gånger, den första utan våtdräckt när han var 19 år, 1993, 1999 och 2001.
  • Boken: Öppet vatten : simningens historia, vetenskap och träning
  • Vad är en optimal ålder för topprestation? (20 och 23 år)
  • Köp boken och lär dig mer om simning.
  • Vi får tips på hur vi kan bli bättre i öppet vatten
    • Säkerhet! Våtdräkt, kulört badmössa (kanske flytboj) och en vän,
    • Regler:
      • 1. håll er borta från farleder
      • 2. Var flera
      • 3. Överskatta inte din egna simförmåga
  • Det finns 96000 sjöar som är 100×100 m eller större – det finns en sjö för alla!
  • Hur ska vi göra för att simma “rakt” i öppet vatten?
  • Titta upp som en alligator – “alligatorögon”.  Se Youtube klippet nedan
  • Prylar: bra paddlar, tänk på att du ska jobba mer med ryggen och helst inte med axlarna generellt i simning
  • Övning för att arbeta mer med ryggen
  • VI får en övning där vi ökar “sensitiviteten” – om du ska dra optimalt, ska du inte bara dra med handen, du ska också dra med underarmen så klia eller slå den
  • Simningen består av 5 delar
    • Handistättning
    • Ankringsfasen (greppa vatten med han och underarm)
    • Dragfasen
    • Avslutningsfasen (utan att skada rytmen lämna vattnet med hand och arm)
    • Återföringsfasen (över vattenytan)
  • Börja med att lägga handisättningen – höger hand framför vänster öga och därefter successivt, flyttar vi ut handisättningen bredare och känn vilka muskler du rekryterar. och sen flyttar in och sen ut – experimentera och känn efter vilka muskler du använder
  • Simning som terapi: Tryck på kroppen – terapeutisk verkan – finns fördel att simma utan  – lek simning!
  • Uppmaning: simma på vågor, kroppssurfa. Skara sommarland å lek simning?
  • Drag och återföring
  • Forskat på simning sen 1905
  • Mikael ger boktips – han har över 400 böcker i sitt “simboks” bibliotek
  • Mikaels kärleksförklaring till simning: Simning innehåller prestation, vetenskap, psykologi, de sociala samhällsfenomenet (man kan drunkna, lära sig simma), storpolitik,

Simma i öppet vatten

5 P i öppet vatten:

  1. P: Pusta Ut
  2. P: Peka Framåt  (hjässan ska peka framåt)
  3. P: Pennvässaren (huvudet är i en gigantisk pennvässare
  4. P: Papegoja (Vrid INTE med kroppen när du vrider huvudet när du ska andas)
  5. P: Pace (håll jämn och bra pace, liksidig tid på höger och vänster)

Uppmaning

Hitta mer kärlek i det ni gör Simma mer i öppet vatten

Topp 3

  1. Sätt ord på dina tankar (dagbok eller prata)
  2. Håll bra rutiner
  3. Ackumulera din kunskap

Socials

Instagram: @human_ambition

Resurser

Personer


FLAWD:

Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher
Gilla vår FaceBook sida – bli en aktiv deltagare!
Ansök att bli med i den inre kretsen Facebook Grupp: FLAWD Ambassadors
Har du Twitter? Där hamnar nyheter och sånt vi inte kan blogga om eller ha med i podcasten TwittyTwittyTweeet! 🙂
Nyhetsbrevet ->  nyheter, special-erbjudanden, produkterbjudanden, och mycket mer! Signa upp dig så du inte missar något! SUBSCRAAAJJB!

By | 2017-06-18T17:44:11+00:00 September 8th, 2016|Categories: Podcast, Swimming, SwimRun|Tags: , |0 Comments

About the Author:

Peter is Podcaster, CrossFit Coach, Security Professional and productivity expert. He is the founder of FLAWD.se and the author of Security Encyclopedia: SakerhetsBibeln.se. Peter blogs about health, technology and productivity. Peter is on a mission to help you to Focus, implement success disciplines and to Win in life!
%d bloggers like this: