I avsnitt #038
Välkommen till del 1 av 5 i vår miniserie om GTD – Getting Things Done. Världens mest populära ramverk för produktivitet.
Stefan Graff-Lonnevig är management konsult från Centigo och utbildar även inom GTD. I detta avsnittet pratar vi om vikten av nästa aktivitet. En grundläggande faktor inom stressfri produktivitet och kraftigt verktyg för att undvika att skjuta upp aktiviteter.  Detta är första avsnittet i en miniserie på 5 delar. Lyssna nu och se till att din nästa aktivitet blir att prenumerera på The FLAWD podcast!! 🙂


Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher

Vem?

Stefan Graff Lonnevig, som är management konsult på Centigo. Stefan är också certifierad utbildare inom GTD (Getting Things Done). Stefan håller kurser i denna GTD metodiken i Sverige.

Utvalda länkar:

Fem stegen av GTD

  • Samla in
  • Bearbeta
  • Organisera
  • Gå igenom
  • Utföra

Shownotes

  •  3.30 Presenterar stefan
  • 4.20 Boken – Getting things done, the art of stressfree productitivty. Stefan och Pontus översätte boken till Få de gjort
  • 4.30  Systemet:
    • 1. Samlar in,
    • 2. Bearbetar,
    • 3. Organiserar (externt system),
    • 4. Gå igenom
    • 5. Utföra
  • 6.30 Vikten av nästa steg! Var tydlig med vad man ska göra härnäst. Vad exakt är nästa steg? Bli tydlig med exakt det du behöver göra. Varför prokrastinerar vi? JO för att vi inte vet vad nästa KONKRETA steg är! Exempel: Budget, banken, marknadsföring. För att maximera chansen för FLOW
  • 7.05 Hjärnan fokuserar på icke-beslut. Vi överreagerar eller under-reagerar på uppgifter. För att minska trycket måste vi TVINGA oss att proaktivt genomföra beslut om nästa steg innan situationen uppstår.
  • 8.15 – Vad exakt är nästa steg i t.ex. budget? Läsa, kontakta? För att röra oss närmar avslut. Vad är nästa fysiska steg?
  • 8.33 Fysiska synliga steg som matchar. Hur kan vi bli mer detaljerade i nästa steg?
  • 10.16 Fysiska steg behöver inte vara “fysiska” utan mer exakt beskrivning hur man ska utföra även i den digitala världen.
  • 10.34 Nästa aktivitet gör man för ALLT man har åtagit sig att göra. Det finns ALLTID ett nästa steg som behöver  definieras. Så vi slipper tänka om varje beslut varje gång vi tittar i listorna
  • 11.13 Varför missar man att göra “Nästa aktivitet”?
  • 12.30 Verktyg tips – – först ställer du frågan vad ligger i min inkorg – kräver detta en aktivitet? Om det krävs, vad exakt är nästa aktivitet. Outlook Tasks använder Stefan. Omnifocus appen. Finns tyvärr bara för MacOS. Bra integrering med Outlook och OneNote. Jag rekommenderar: Evernote

Socials

Personer vi nämner

 

TACK!

Tack för att du lyssnar! Ge oss 5 stjärnor på itunes och stitcher  om du gillar det vi gör! Dela podden med de du känner så andra får ta del av Stefans insikter.  🙂

Recensioner av podcasten:

Skön pod    – Gillar den här poddens mix av människor & innehåll!av snalva En härlig pod med överraskande rikt innehåll! av Finnen från Frufällan

Inspirerande och motiverande –  En mycket intressant podd full med spännande möten. Rekommenderas varmt!     av L Eriksson


FLAWD:

Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher
Engage with us on  FaceBook – Twitter – Instagram – Youtube
Want to level up your life??? Join /apply for these Circles of Influence:

Thank you for reading and listening! You are awesome! 🙂