Tommy Olausson -Walkfeeling -The FLAWD podcast (#044)

/, Mobility, Movement, Podcast, Productivity/Tommy Olausson -Walkfeeling -The FLAWD podcast (#044)

Tommy Olausson -Walkfeeling -The FLAWD podcast (#044)

I avsnitt #044
Vi lär känna Tommy Olausson, grundare av Walkfeeling. Tommys bakgrund är elitsatsande fotbollsspelare, men led under sin  karriär av skador och blev ofta kallad hypokondriker. Efter 27 år blev han tvungen att lämna fotbollen på grund av skador, vilket ledde till ett sökande. Han utbildade sig till, osteopat, startade eget och började samla nycklar till det som idag är företaget Walkfeeling. Walkfeeling kan beskrivas som ett system för hur man kan gå på ett effektivt sätt. Flera av våra kroppsliga problem beror idag på hur vi går, vi saknar den grundläggande kompetensen, vi har för bråttom och den platta världen vi lever i med helt plana underlag. Walkfeeling coachar allt från pensionärer till OS atleter och Tommy tar oss med på sin resa, ger oss många bra tips vi direkt kan tillämpa och bli mer medvetna hur vi kan bli bättre på att gå. Se till att din nästa steg blir att  att prenumerera och lyssna igenom The FLAWD podcast!! 🙂


Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher |Acast

Vem?

Tommy Olausson är 38 år gammal. Som ung intresserad av fotboll sen 4 år gammal till 27 år gammal. Vann SM guld i Futsal som junior, SM brons som tränare i futsal,  SM guld som massör i Elfsborg, han innehar SM brons på 100 meter i Veteran SM. Tid: 12.17

What is Walkfeeling? from Centre for Homeopathic Education on Vimeo.

Utvalda länkar:

 Shownotes

  • 2.45 Motfrågor medfrågor.  :)38 år gammal Fotbollsintresserad – en av Sveriges bästa fotbollsspelare. Spelat med Anders Svensson m.fl.
  • 5.07 Vad hände efter den 27åriga fotbollsskarriären? Varför blev inte Tommy proffs? Han hade konstant skador på olika sätt. Blev kallad hypokondriker. När Tommy gick för fullt, så funkade inte hans kropp, när Tommy var 11 började skadorna komma.
  • 7.15 Tommy blev tvungen att lämna elitnivån i fotbollen på grund av skadorna. Dock började Tommys letande.
  • 8.30 Utbildar sig till sjukgymnast. När Tommy var 19 år gammal startar han eget (började massage 99 och blev klar osteopat 2010) därefter började han läsa han läsa postural terapi med Markus Greus (TFP #026).
  • 10.30 Vad är Ostaopati – jämför med kiropraktik och napprapati – Men vad är skillnaden?
    • Osteopati
      • Grundades på 1870-talet och är en manuell behandlingsform inom “alternativmedicin” , främst  mjuka manuella tekniker för att förbättra kroppens funktion med händerna. Inom Osteopati menar man att kroppen har en självläkande förmåga som ett helhetssystem. Man menar att naturliga självläkande mekanismer i kroppen sätts i rörelse och påskyndar läkningsprocessen. – Läs mer om Osteopati på Wikipedia
    • Kiropraktik
      • Främst fokus är ryggbesvär. Man kallade det förr Kotknackare. Behandlingen görs främst med händerna (ordet kommer från grekiskans chiro = händer, praktos = att göra) med syftet att återställa normal funktion i ryggraden. Läs mer om Kiropraktik på Wikipedia
    • Napprapati
      • Snarlikt kiropraktik. Naprapati (från tjeckiska napravit, “att korrigera” och grekiska pathos, “lidande”) är en form av manuell terapi där man får ligga på en speciell bänk medan naprapaten utför behandlingen med händerna. De vanligaste metoderna som används är ledmanipulation, massage eller töjning av smärtande muskler.  Naprapati utvecklades ur kiropraktiken i USA under tidigt 1900-tal.  Läs mer om Napprapati på Wikipedia
  • 1300 – Postural terapi – när man själv tar ansvar för kroppen och låter den jobba med muskulaturen. Cirkulationen (rörelsen) i kroppen skapar läkning. Det finns muskler i kroppen som ska stabilisera kroppen och hålla den i så bra position som möjligt. Hur kan vi själva lära oss att använda kroppen så bra som möjligt?
  • 15.00 Vad är viktigast för att bli en säker bilförare? Att bilen är snygg och har stark motor? Eller att föraren har körtkort?
  • 15.15 Walkfeeling ger dig körkort för hur man använder kroppen i livet i vardagen som en grund för all träning man gör!

Det är i Vardagsrörelserna vi bygger grunden för all träning! Vi har tappat fokus (skyldigt) för vad vi gör med kroppen på dagarna. Fokuset är att göra rätt sak!

  • 18.16 Om du vill bli en bra förare. Det viktigaste är att du VILL! Bil-analogin fortsätter. Nummer ett är VILJAN att lära sig. Vill man inte använda det man är född med. Mindset!
  • 2015 Hur många steg har Peter gått? Ett par miljoner steg.. Har alla steg varit så bra de kan va? Svaret är NEJ!
  • 21.00 Det har ALDRIG varit bättre förutsättningar i historien för att må bra idag. 25/30 ungdomar har så ont att de inte kan vara med och spela. Ska de vara så? Varför är det så?
    • Platt värld – underlaget i vår värld är platt
    • Skor – Lyssna på vårt “sko avsnitt” med Magnus Björkholm TFP #018 om vad du ska ha för skor
    • Det finns en idé att man “ska någonstans”
    • Vi har glömt bort hur vi rör oss
  • 2500 Så som vi rör oss på det platta underlaget är inte så som det är tänkt idag.
  • 25.45 Vad gör vi när vi har bråttom? Man kompromissar sin “posturala integritet”? 🙂
  • 26.45 Prova på kvällar på Walkfeeling – varje månad http://walkfeeling.se/ – ta chansen och prova på! Bara för ni som lyssnar!
  • 27.00 Praktisk tillämpning: Nummer 1 -> Hur känns det i min kropp när jag går? Det har vi tappat

“If you listen to your body when it whispers, you won’t have to hear it scream”

  • 29.30 Hur ska jag göra för att bli mer närvarande? Ska jag inte ta i?
  • 30.40 Tommy är en av de snabbaste i sin ålder med SM brons på 100 meter i Veteran SM. Tid: 12.17
  • 32.00 Walkfeeling finns i Lilla London och Stora London. 🙂 Tommy började med RunFeeling, då han tyckte löpning var lite sexigare än löpning.
  • 33.00 Grunden är att krypa först, sen gå, sen springa lyssna på avsnittet med Stuart Elwell i TFP #028 om funktionella rörelser och FMS screen – vilket vi gör på alla våra atleter på FLAWD.
  • 36.08  WalkFeeling (1,5 år gammalt) i siffror
    • 600 kvadratmeter center i Göteborg
    • WalkFeeling International i London
    • Online träning 14 länder
    • Över 40 Coacher utbildade i WalkFeeling Academy
  • 38.00 – Kontakta Walkfeeling om du vill bli coachad online
  • 40.00 Vad gör de flesta för fel? Man har för bråttom! Man har för bråttom att bli snabb.
  • 43.20 Hur kan vi prata med oss själva när vi springer? Tommys interna dialog – hur är känslan: fotled, knä, höfterna. > Öka farten, fick ont. > går tillbaka > tänker efter: vart är jag idag? > vissa dagar beroende på underlag och dagsform klarar man mer.
  • 45.00 Hur ska man göra för att stanna till? Inlärningstrappan
    • omedveten inkompetens,
    • medveten inkompetens,
    • medveten kompetens,
    • omedveten kompetens
  • 47.15 Vad ska man göra när någon säger: såhär kan man inte göra med träning
  • 49.00 Vad säger de som kommer till WalkFeeling? Allt från handikappade, tonåringar, pensionärer, OS-satsningar, företag. Det blir olika vinklingar. Elitidrottare får bättre resultat med mindre kraft.
  • 50.15 Två exempel en ironman (50 år) och en kvinna med diskbråck (i 50 års åldern)
    • Exempel1 : springa snabbare utan att titta på klockan?
    • Exempel2: Diskbråck – flera rörelser som förvärrar diskbråcket
  • 55.00 Simning Total Immersion, och Pose Running pratar också att vara “mindfull” i sin träning. Hur kan vi ta nästa steg? 🙂
  • 55.45 5-10 gånger då blir man duktig på att gå 10-20 tillfällen under ett år.
  • 57.00 800 kronor och uppåt och det finns paketpris
  • 58.30 KWINK – Vad hade Tommy gjort annorlunda senaste 10 åren. Mindset förändring – om Tommy hade haft kunskapen.
  • 59.30 The pain in learning gives the joy of discovery.
  • 60.00 Hör av dig till Tommy om du är REDO

Böcker


Socials

Personer vi nämner

TACK!

Tack för att du lyssnar! Ge oss 5 stjärnor på itunes och stitcher  om du gillar det vi gör! Dela podden med de du känner så hjälper du oss att nå fler 🙂
Läs mer om våra refenser


FLAWD:

Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher |Acast
Engage with us on  FaceBook – Twitter – Instagram – Youtube
Want to level up your life??? Join /apply for these Circles of Influence:

Thank you for reading and listening! You are awesome! 🙂

By | 2017-06-19T18:34:24+00:00 June 20th, 2017|Categories: LifeHacking, Mobility, Movement, Podcast, Productivity|Tags: |0 Comments

About the Author:

Peter is Podcaster, CrossFit Coach, Security Professional and productivity expert. He is the founder of FLAWD.se and the author of Security Encyclopedia: SakerhetsBibeln.se. Peter blogs about health, technology and productivity. Peter is on a mission to help you to Focus, implement success disciplines and to Win in life!
%d bloggers like this: