I avsnitt #018:
Magnus lär oss att våra fötter formas utav skor och att våra skor påverkar våra rörelser. Varför gör inte alla skotillverkare skor som är formade som foten? Väldigt många människor har ont i foten och det har både med hur man använder foten (t.ex. felaktig isättning i löpning) och de skor som vi använder. Vi får olika alternativ till rörelser, vi lär oss hur Magnus tänker kring träning, meditation och vi får olika rörelseutmaningar. Vi lär oss en hel del om fotarbete helt enkelt!  Lyssna nu!


Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher

Magnus är butiksägare av en väldigt speciell skobutik i Göteborg som öppnades december 2014 – som då kallades VivoBarefoot Koncept store, som idag heter Freefoot Göteborg.

Vi diskuterar

Finns det inte tillräckligt många skobutiker?

Varför är våra skor inte gjorda för våra fötters naturliga rörelser?
Skor bör väl vara längst där foten är som längst? Där stortån är.
Magnus berättar om märket VivoBarefoot
Varför gör inte alla skotillverkare skor som är formade som foten är formad?
Namnbytet från Vivobarefoot Concept store till Freefoot
“Fotskola”
Väldigt många människor har ont i foten
Att leva barfota
Toe sprain
Att vara “jordnära” (eller golvnära)

Rörelseutmaningar – har du rört hela kroppen idag?

Dag 7 – Frigör din nacke och rygg. Härligt att rulla igång med måndag och ny vecka! Denna vecka kommer vi lägga fokus på övningar som kan hjälpa dig att släppa på stelheter i nacke och rygg och hjälpa dig till en mer hållbar hållning. Kanske är du en av dem som känner smärta eller stelhet i nacke och/eller rygg? Varför upplever så många smärta och stelhet då? Vi tenderar att ha vårt huvud en aning "framskjutet" framför kroppen, också så kallad "gamnacke". Huvudet väger tungt i den positionen vilket skapar extra muskelaktivitet och spänning i musklerna kring nacken. Kroppen är så anpassningsbar och formar sig efter vad och hur vi gör vad. Gör du samma rörelser (eller är still för länge i en och samma passiva position) dag ut och dag in kommer det t. ex. påverka din hållning på ett negativt sätt, vilket kan resultera i just stelhet och smärta. Väljer du att hämta saker från marken, lyfta tyngre saker genom att böja ryggen kan du också skada någon del utav den. Att röra sig, och det på rätt sätt, kan göra att man får mindre ont! När smärta startar i ryggen så får man, via reflexer, en ökad spänning i muskulaturen kring det smärtande området. Den här spänningen kan i sig göra att det gör ännu mer ont. Kroppen har system som kan göra att man får mindre ont – t. ex. så spelar så kallade endorfiner roll. Endorfiner är kroppens eget morfinliknande ämne. Att hålla sig i rörelse ökar endorfinerna, medan vila och stillhet minskar dem. Rör dig förbi smärta och stelhet! Ta hand om din nacke och rygg! #freefootmove4life #utmaning #hållbarhållning #naturligtsmärtfrirygg #friarörelser

A post shared by FreeFoot (@freefoot.se) on

 

 

 

Filosofi:

Våra kroppar är byggda för att röra på sig.
All forskning visar hur flexibel och anpassningsbar kroppen är bara den får röra sig ofta och på ett naturligt sätt. Det är först när vi blir stillasittande, eller rör oss på ett onaturligt sätt, som problem uppstår. För de allra flesta av oss handlar det om att röra på oss mer. Och att använda alla kroppens delar för att må bra.

Vi vill uppmuntra dig att utforska ditt eget sätt att röra dig på och din fantastiska kropp. Och att du gör det på ett så naturligt sätt som möjligt.
Utgå från dina fötter, som är basen i varje rörelse och den kroppsdel som har kontakt med marken. Detta gör du bäst genom att röra dig barfota.
Så fort du tar på dig ett par traditionella skor förändras ditt sätt att gå, stå och röra dig.

Med vår kunskap om kroppens rörelse och rörlighet kan vi hjälpa dig att komma på god fot med dina fötter. Låt våra skor bli ett verktyg för att ge dig full frihet i din rörelse och känsla.

En ny rörelse har börjat…

 

 

Vi är inte byggda för att träna, vi är byggda för att röra oss.

Boktips:

Christopher McDougall – Born to Run

Magnus definierar

  • Största motgång
  • Fokus
  • Framgång

Magnus topp 3

  1. Personlig utveckling – våga ifrågasätta sig själv och sina mönster
  2. Meditation
  3. Skaffa rejält bra skor

Magnus på sociala media

Personer vi nämner


FLAWD:

Subscribe: iTunes | Android | RSS | Stitcher
Gilla vår FaceBook sida – bli en aktiv deltagare!
Ansök att bli med i den inre kretsen Facebook Grupp: FLAWD Ambassadors
Har du Twitter? Där hamnar nyheter och sånt vi inte kan blogga om eller ha med i podcasten TwittyTwittyTweeet! 🙂
Nyhetsbrevet ->  nyheter, special-erbjudanden, produkterbjudanden, och mycket mer! Signa upp dig så du inte missar något! SUBSCRAAAJJB!